מקצוע הנדסת התוכנה- מדעי המחשב כמוביל במגמה הוא תחום מרכזי בעל השלכות רבות על תחומים אחרים.
מקצוע מדעי המחשב נתפס כשפת הטכנולוגיה המשמשת לתיאור והבנת מבני מידע וידע, קשרים ותהליכים.
כשפה, מקצוע זה מאפשר פתרון בעיות, ייצוג ידע ופורמליזציה של תהליכים, ולכן הוא תומך בהבנת טכנולוגיה ובפיתוח מדעי-טכנולוגי, ועקרונותיו משמשים כיום לעבודה מדעית והנדסית בתחומים רבים.
בנוסף לאתגר המחשבתי שמציבים לימודי מדעי המחשב והפוטנציאל שלהם לקידום כישורי חשיבה מסדר גבוה, תחום מדעי המחשב ניצב בבסיסן של רבות מההתפתחויות הטכנולוגיות שלהן אנו עדים בעשורים האחרונים, הבנת התחום והשלכותיו עשויות להעלות גם את מודעותם החברתית, האתית והתרבותיות של תלמידים הלומדים אותו.
לימוד מדעי המחשב נותן לתלמיד כלים לפתרון בעיות והיכולת לממשן באמצעות שפת מחשב תוך כדי תכנון, בנייה ובדיקה של אלגוריתם הם מהמיומנויות הייחודיות לתחום מדעי המחשב.
מידול והפשטה הם מיומנויות נדרשות ונרכשות בתחום מדעי המחשב, והתלמידים יוכלו ליישמם גם בתחומי ידע רבים מחוץ למדעי המחשב.
אחת ממטרות הלימוד במדעי המחשב בחטיבה העליונה היא חשיפת התלמידים לתהליכי פתרון בעיות החל מניתוחן ועד למימושן באמצעות תכנית מחשב.
לשם כך על התלמידים ליישם תהליכי חשיבה, הן ברמת הפשטה גבוהה המתייחסת להבנת הבעיה והן ברמות הפשטה נמוכות יותר בדרך לפתרונה של הבעיה.
בכך מאפשרת תכנית הלימודים פיתוח כישורי חשיבה מסדר גבוה, מודעות לרמות הפשטה וכן כישורי רפלקציה להבנת תהליך הפתרון וחשיבה ביקורתית לצורך הערכת הפתרון.