"שעה קשה" שחוזרות עיתים לא-רחוקות בחייו של אדם היא השעה ש-"אחרי החוויה". ההתרגשות שממלאת את הנפש מאירוע, ממפגש, מהישג מתפוגגת במוקדם או במאוחר, והאדם, החוזר לקרקע המציאות, מרגיש לא-אחת ריקנות. כביכול החיות שמילאה את כל ישותו נשאבה החוצה וכעת נשאר   "בשעה קשה".

יש שיאמרו שתחושה כזו היא התחושה של פרשת משפטים. הפרשה הקודמת, יתרו, הסתיימה באחד המעמדות הגדולים ביותר בתורה - מעמד הר סיני: קולות, ברקים, עשן, ענן כבד והתגלות אלוקית ישירה לעם שלם. עוף לא פרח, בהמות וחיות לא נהמו והעולם כולו עמד מלכת מפני פחד ה' והדר גאונו. הרגעים של מעמד הר סיני היו הרגעים שבשבילם נברא העולם. "יום השישי" - שכל בריאת העולם תלויה ועומדת עד שישי בסיון, בכיליון עיניים ובתקווה שישראל יקבלו את התורה.

והנה הסתיים המעמד, השכינה הסתלקה וכעת אפשר לעלות על הר סיני, לנגוע בו ואפילו לרעות שם את הצאן. התורה עוברת בפרשה שלנו לכאורה ל"דינים שוליים": עבד עברי שכן רוצה להשתחרר ושלא רוצה להשתחרר, דיני שומרים וגניבה, דיני שור המזיק. לאחר המעמד הנשגב שחווינו בפרשה הקודמת קשה שלא לחוש את הירידה העצומה מהאידיאל והנשגב אל חיי החולין והיומיום, גם כשהם בהדרכת והכוונת התורה.

אז איך נסביר את הפער הזה ואיך נתמודד עם התחושה שירדנו מאיגרא רמא אל קרקע המציאות?

בפשטות נאמר כי המשפטים הם ההמשך של מעמד הר סיני. חייו של אדם מורכבים ממעט חוויות ומהרבה 'שגרה'. אי אפשר לחיות לעולם את החוויה של מעמד הר סיני. חוויה טובה היא חד פעמית, היא לא יכולה להחזיק לאורך זמן. אבל כדי שהחוויה המכוננת של מעמד הר סיני תמשיך איתנו בכל זאת אל חיי היומיום ולא תיעלם כלא הייתה, עשה עמנו הקב"ה חסד ונתן לנו משפטים ומצוות. התורה מלמדת שאנחנו יכולים לפגוש את האלוקות לא רק במעמדות נשגבים אלא גם במפגש עם העבד והאמה, ביחסי שמירה בין אנשים ואפילו בהיזק הנגרם ע"י בעל חיים של פלוני לאלמוני. כשנרצה, לזכור את מעמד הר סיני נוכל למצוא אותו בכל צעד ושעל. גם היום, 3300 שנה אחרי המעמד ואף במרחק של 600 ק"מ.

אבל נראה שאפשר להוסיף עוד קומה. החידוש הגדול יותר הוא לא מעמד הר סיני אלא דווקא המשפטים! עם שלם שהצליח לראות אלוקות ולקלוט את עשרת הדברות זה דבר מדהים ובלתי נתפס. אבל זה שהאלוקות יכולה להגיע עד רמת המריבות בין אנשים ומתעסקת עם הפלת שיניים של עבדים זה הרבה יותר מפליא. כשחושבים על הדברים - הרבה יותר קל לנו להבין שכשהקב"ה ירד על הר סיני יהיו קולות, ברקים ועשן אבל באמת לא ציפינו למצוא אותו גם סתם ככה כשאנחנו יוצאים לשוק.

פרשת משפטים היא הפרשה שמגלה את משמעותן של החוויות הגדולות והיא מלמדת שלא פחות חשוב הוא איך יראו חיינו אחריהן.